توضيح علمي روش هاي تقطير گياهان دارويي
نوشته شده توسط : امیر

 

روشهاي تقطير

روشهاي تقطير به طور گسترده اي در توليد ايزوتوپ يد استفاده مي شود. از آنجا كه يد ممكن است به شكل فرار (I2) تبديل شود ، از تقطير مرطوب يا تقطير خشك استفاده شده است. يك روش تقطير عمومي براي تصفيه 131I بدون حامل قبلاً توسط كان و فريدمن (1954) گزارش شده است. در روش تقطير مرطوب (IAEA ، 1966) ، فلز Te تابش شده در مخلوط اسيد كروميك - H2SO4 حل مي شود. پس از انحلال كامل ، يد تشكيل شده (IO3-) با يد اگزاليك به يد عنصري (I2) كاهش مي يابد و سپس از محلول تقطير مي شود. تقطير در محلول سولفيت قليايي به دام مي افتد. سپس اين محلول توسط يك چرخه اكسيداسيون - كاهش تصفيه شده و در نهايت مجدداً در محلول قليايي رقيق مجدداً تقطير مي شود. در روش تقطير مرطوب ديگر ، TeO2 تابيده شده در NaOH حل شده و تلوريت سديم با H2O2 در حضور كاتاليزور ، موليبدات سديم اكسيده مي شود. سپس مخلوط را با H2SO4 اسيدي كرده و يد را تقطير كرده و در آب سرد يخ گير مي كنند.

قبل از آن هم اگر آسیاب شده باشد بهتر است



آسیاب های غلتکی مجهز به سیستم تغذیه و واحد انتقال محصول زمینی هستند. آسیاب های یونیورسال ، آسیاب های شکاف و طبقه بندی کننده ها از جریان هوا برای انتقال و خنک سازی محصول استفاده می کنند.

اين فصل روش هاي توليد ايزوتوپ هاي يد مختلف ، يعني 131I ، 120I ، 123I ، 124I و 125I را شرح مي دهد. شيمي اثرات يد و تابش در محلولهاي آبي و واكنشهاي تبادل ايزوتوپي نيز مورد بررسي قرار مي گيرد. درك شيمي يد در توليد ايزوتوپ و براي توسعه روش تهيه داروهاي داراي برچسب يد راديواكتيو ضروري است. در تجزيه شيميايي يد ، اكثر نمونه هاي زيست محيطي و بيولوژيكي را مي توان با فعال شدن نوترون در سطوح كمي به طور دقيق مورد تجزيه و تحليل قرار داد. هورمونهاي تيروئيدي غني از يد تيروكسين (T4) و تري يدوتيرونين (T3) براي رشد و نمو ضروري هستند. آنها همه جنبه هاي متابوليسم سلولي ، از جمله سنتز پروتئين و مصرف اكسيژن را تحريك مي كنند. راديو يد نقش مهمي در تشخيص و درمان اختلالات مختلف تيروئيد دارد. سالهاست كه درمان سرطان تيروئيد و پركاري تيروئيد با داروهاي +× +I انجام مي شود ، اما ايزوتوپهاي ديگر ، يعني 120I ، 123I ، 124I و 125I نيز توليد مي شوند و در كاربردهاي مختلف پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرند. توليد ايزوتوپ هاي يد توسط واكنش هاي هسته اي از مواد مختلف هدف براي كاربردهاي پزشكي شرح داده شده است. روشهاي جداسازي و تصفيه ايزوتوپهاي يد ، از جمله روشهاي تقطير و جذب ، مورد بحث قرار گرفته است. همچنين در مورد تهيه ايزوتوپ هاي يد در اشكال شيميايي غير از يديد بحث شده است. قرار گرفتن در معرض يد راديويي در شرايط حادثه هسته اي براي عموم مردم ساكن در نزديكي نيروگاه هاي هسته اي نگران كننده بوده است. حفاظت از قرار گرفتن در معرض توسط KI پيشنهاد مي شود ، و اثر مهاري KI بر تيروئيد RAIU مورد بحث قرار مي گيرد.





:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: